Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivsel og antimobbestrategi

Resultatet af skolens seneste trivselsmåling findes under Vores skole > Resultater og nøgletal, følg linket til uddannelsesstatistik.dk

Værdiregelsæt og antimobbestrategi

 

FORMÅL:

Hvad vil vi med vores antimobbestrategi?
Vi ønsker at fremme trivslen på Sølystskolen og vil med vores trivselsarbejde sikre, at vi lever op til vores værdigrundlag om at give eleverne det bedst mulige fundament for, at de kan skabe sig et godt liv. Vi ønsker at forebygge mobning og fremme trivsel. Vi vil sikre os, at vi i tilfælde af mobning har de rigtige strategier til at stoppe det.

 

HVAD FORSTÅR VI VED TRIVSEL?

I vores mission står der:

Sølystskolen skal være en skole, hvor alle børn får udviklet de nødvendige kompetencer, der skal til for at mestre egen tilværelse.

Skolen skal medvirke til at give eleverne det bedst mulige fundament for, at de kan skabe sig et godt liv.

 

Skolebestyrelsen har ud fra dette formuleret et overordnet princip, hvor der står:

Børn, forældre og skolens ansatte samarbejder om at udvikle et undervisnings- og arbejdsmiljø, hvor alle har det godt med hinanden og hvor grundpillerne er selvværd, ligeværd og samvær.

Trivsel på Sølystskolen er således:
- at blive accepteret og værdsat selvom vi er forskellige
- at alle er en del af et fællesskab


Skolebestyrelsen har ligeledes formuleret følgende ordensregel:
Sølystskolen skal være et sted, hvor alle medvirker til at gøre skolen til et godt sted være, både når man lærer og når man leger.

 

Skolen har tre overordnede regler, som alle skal overholde:

Du skal være hjælpsom overfor andre

Du skal passe på skolens ting

Du skal være med til at give Sølystskolen et godt omdømme

 

 

Dette gøres ved at:

  • Passe på hinanden – acceptere og anerkende hinandens forskelligheder, både i arbejde og leg.
  • Vise hensyn og tage ansvar, også udenfor skolen, på vej ud og hjem.
  • Møde undervisningsparat, frisk, veludhvilet og til tiden.
  • Hjælpe hinanden med at gøre skoledagen til en rar og positiv oplevelse.
  • Tale ordentlig til hinanden, det er vigtigt at der er en god tone mellem alle, børn/børn, børn/voksne, voksne/voksne.
  • Behandle skolens faciliteter ordentligt.
  • Følge de regler og indgåede aftaler, der gælder for de enkelte afdelinger og fløje.
  • Vi tilstræber at frikvartererne tilbringes udendørs – frisk luft giver friske børn.
  • Vi tilstræber også fri internetadgang – under ansvar.
  • Slukke mobiltelefonen når der er undervisning. Lydoptagelser, billeder og videooptagelser vil vi ikke se og høre, medmindre andet er aftalt med læreren. Læreren er selv et forbillede.
  • Eleverne fra 0. – 6. årgang ikke forlader skolen i skoletiden, hvis ikke der er truffet anden aftale med ledelsen eller læreren.

 

 

 

 

HVAD FORSTÅR VI VED MOBNING?

På Sølystskolen anvender vi følgende definition på mobning:

”En person bliver mobbet eller chikaneret, nar han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere andre personer”.
(Citat: Dan Olweus: Mobning i skolen)

 

HVAD FORSTÅR VI VED KONFLIKTER? 

                                                                                                                       
”Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker”
(Citat: Center for Konfliktløsning)

Konflikter kan således dreje sig om:

  • Uvenskaber
  • Drilleri
  • Aftaler/regler der brydes eller misforstås
  • Slagsmål
  • Negativ omgangstone
  • At være udenfor/indenfor et fællesskab

 

 

 

STATUS

Vi kan konstatere, at trivselsmålingen fra foråret 2017 generelt er positiv læsning.

På spørgsmål omkring trivsel siger det samlede resultat på 0.-3. årgang, at 88% svarer i middel til høj score. På samme spørgsmål svarer 93% blandt elever i 4.-9. årgang i middel til høj score.

På spørgsmålet om, hvorvidt eleven har mobbet nogen i skolen i dette skoleår svarer 97% aldrig eller sjældent. Det er positivt, og det er naturligvis også interessant at se nærmere på, hvad det skyldes, at de sidste 3 procent svarer anderledes.

99% giver udtryk for, at de er glade for deres lærere.

Trivselsmålingen analyseres af de relevante afdelingsledere og drøftes med årgangsteamene.

 

FOREBYGGELSE                                 

Først og fremmest er alle ansatte på Sølystskolen gode rollemodeller i dagligdagen i vores omgang med andre mennesker.

Dernæst gælder det:

  • At alle årgange beskriver sociale mål for arbejdet med klassen
  • At der afholdes de nødvendige klassemøder
  • At afdelingslederne efter analyse af trivselsmålingerne aftaler de nødvendige indsatser på årgangene/klasserne.
  • Der arbejdes aktivt med klasse- og årgangsfællesskaber
  • Særligt ved modtagelsen af 0. klasser og nye klasser på 7. årgang, pågår der et vigtigt arbejde omkring det at opbygge klasse- og årgangsfællesskaber.

 

AKT-team
Sølystskolen har et AKT-team (Adfærd-Kontakt-Trivsel), bestående af to lærere og to pædagoger.
AKT-teamet kan:

  • støtte de forskellige klasseteams i det sociale arbejde i klassen
  • foretage observationer af miljøet og samarbejdet i klassen og i frikvarterer
  • opstille handleplaner på baggrund af observationerne
  • være samtalepartner for elever, der oplever problemstillinger af forskellige art
  • tilbyde ro og rum til børn, der har brug for at læsse af
  • være med til at opstille målsætninger for enkelte elever, samle op og evaluere.
  • være med som hjælper til konfliktløsning
  • være med til at træne sociale kompetencer
  • foretage trivselsøvelser i klasser, bearbejde disse undersøgelser og opstille mål sammen med klasseteamet
  • være samtalepartner og rådgiver for forældre, der oplever, at deres barn er i problemer
  • danne trivselsgrupper

 

 

 

KOST OG SUNDHED                           

Skolebestyrelsen er af den opfattelse at

  • Mad, måltider og motion er et fælles ansvar for skole, SFO og hjem.
  • Børn skal bruge megen energi i en skoledags forløb og det er derfor vigtigt, at de får spist i pauserne.
  • Børn der får tilført tilstrækkelig med energi trives godt og lærer bedre
  • Sund kost og motion er sygdomsforebyggende og sundhedsfremmende.

 

Skolebestyrelsen har følgende mål:

  • At eleverne sikres trivsel, tryghed og gode kostvaner.
  • At skolens kantine tilbyder sunde madvarer.
  • At skolen (i sin hverdag styrker gode vaner) begrænser indtagelse af usunde madvarer i skoletiden.
  • At man i dialog med forældrene tilstræber, at børnene møder udhvilede, mætte og med gode og sunde madpakker.
  • At skolen skaber trygge rammer der, hvor spisningen foregår.
  • At elever sikres mulighed for frisk luft og bevægelse i løbet af skoledagen.

 

AKTØRER I FOREBYGGELSEN         

Hvad er elevens rolle?

Elevrådet udarbejder på baggrund af trivselsmålingen nogle forslag til forløb og indsatser på årgangene. I samarbejde med årgangens lærere bliver disse forfinet og iværksat med eleverne som drivkraft.

Eleverne skal opleve tryghed ved at kontakte en voksen, når de oplever konflikter eller situationer, som de oplever som mobberi.

Hvad er forældrenes rolle?

  • Forældrerådene skal tage initiativ til at lave aftaler omkring klassens sociale liv
  • Forældrene går ind i skolens liv med åbenhed
  • Forældrene kommunikerer på en fremadrettet, positiv og konstruktiv måde
  • Forældrene tager aktiv del i handlerplaner og bakker disse op overfor eventuelle konfliktsituationer eller tilfælde af mobberi.

 

Hvad er medarbejderens rolle?

  • Medarbejderne tager medansvar for elevernes sociale trivsel og for håndtering af mobning.
  • Medarbejderne har fokus på elevrelationer gennem den daglige kontakt med eleverne og sørger for at eventuelle problemer afdækkes.
  • Medarbejderne arbejder for et kollegialt miljø, hvor samarbejde om og fælles ansvarlighed for elevernes sociale trivsel er en selvfølge.
  • Medarbejderne inddrager elever og forældre i samarbejdet for at fremme den sociale trivsel og forebygge mobning.
  • Medarbejderne arbejder med at fremme en kultur, hvor forskelligheder hos børn som udgangspunkt opfattes som en styrke

 

Hvad er ledelsens rolle?

  • Ledelsen støtter den enkelte medarbejder i arbejdet for social trivsel.
  • Sætter arbejdet med social trivsel og adfærd på den pædagogiske dagsorden.
  • Sørger for at der gennemføres trivselsmålinger blandt eleverne, som efterfølgende gøres til genstand for analyse og opfølgning.
  • Prioriterer at elevernes trivsel bliver dagsordensat
  • Deltager i netværksmøder, som skal understøtte den enkelte elevs trivsel
  • Ledelsen signalerer tydeligt til forældrene, hvordan skolen arbejder med elevernes trivsel.

 

Hvad er skolebestyrelsens rolle?

Skolebestyrelsen har den holdning, at et godt fælles forældresamarbejde danner det bedste grundlag for trivslen på Sølystskolen. Det er et fælles ansvar mellem forældre og skole. Skolen vil derfor bakke op om forældrerådene og opfordre dem til at tage aktiv del i klassens trivsel.

 

HVAD GØR VI HELT KONKRET HVIS MOBNING KONSTATERES?                 

Hvis vi oplever, at der finder mobning sted, uanset om det konstateres ved en henvendelse fra en elev, fra forældre eller ved observationer i klassen, skal klassens primære lærere og pædagoger inden for en uge lave en handleplan for, hvordan klassekulturen kan ændres. I dette arbejde kan inddrages:

  • Ledelsen
  • Forældre
  • Lokalt akt team
  • Sparring med det centrale akt-korps
  • PPR
  • Sundhedsplejersker

 

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at forældregruppen omkring klassen er informeret omkring arbejdet, så de kan bakke op om indsatserne.


OPFØLGNING                                     

Hvor tit vil vi undersøge, om der er mobning på skolen?
Ved undervisningsmiljøundersøgelsen, som gennemføres hvert år.

Hvornår og hvordan vil vi evaluere antimobbestrategien?
Hvert andet år vil vi gennemgå strategien og justere den efter de handlinger som erfaringsmæssigt har vist sig at virke. Dog skal der altid foretages justeringer, hvis der er anledning til det.

Revideret oktober 2017 af skolebestyrelsen
 

Sølystskolens codex:

 

Sølystskolen er et sted, hvor alle medvirker til at gøre skolen til et godt sted at være både når man lærer og når man leger.

 

Skolen har tre overordnede regler, som alle skal overholde:

 

  • Du skal være hjælpsom overfor andre

 

  • Du skal passe på skolens ting

 

  • Du skal være med til at give Sølystskolen et godt omdømme

 

Vi forventer at:

 

  • Vi passer på hinanden – accepterer og anerkender hinandens forskelligheder, både i arbejde og leg.
  • Vi viser hensyn og tager ansvar, også udenfor skolen, på vej ud og hjem.
  • Vi møder undervisningsparate, friske, veludhvilede og til tiden.
  • Vi hjælper hinanden med at gøre skoledagen til en rar og positiv oplevelse.
  • Vi taler ordentligt til hinanden. Det er vigtigt, at der er en god tone mellem alle, børn/børn, børn/voksne, voksne/voksne.
  • Vi behandler skolen ordentligt.
  • Vi følger de regler og indgåede aftaler, der gælder for de enkelte afdelinger og fløje.
  • Vi tilstræber, at frikvartererne tilbringes udendørs – frisk luft giver friske børn.
  • Vi tilstræber også fri internetadgang – under ansvar.
  • Vi slukker mobiltelefonen, når der er undervisning. Lydoptagelser, billeder og videooptagelser vil vi ikke se og høre, medmindre andet er aftalt med læreren. Læreren er selv et forbillede.
  • Eleverne fra 0. – 6. årgang forlader ikke skolen i skoletiden, hvis ikke der er truffet anden aftale med ledelsen eller læreren.

 

Revideret april 2018 af skolebestyrelsen