Værdigrundlag og pædagogik

Sølystskolen har med afsæt i loven for folkeskolen, den kommunale lærings- og trivselspolitik følgende mission og vision.

Mission:
Sølystskolen skal være en skole for ALLE børn, hvor de får udviklet de nødvendige kompetencer, der skal til for at kunne mestre egen tilværelse og at kunne begå sig i en international og globaliseret verden.

Vision:
Sølystskolen skal være en skole for ALLE børn i vores distrikt. En skole, hvor fagligheden er i top, hvor ambitionsniveauet er højt og hvor alle elever opnår de nødvendige kompetencer til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.

Skolen skal være kendt for at gøre en forskel med synlige resultater. Skolen skal medvirke til at give eleverne det bedst mulige fundament for, at de kan skabe sig et godt liv. Sølystskolens elever skal have tilegnet sig færdigheder og kundskaber til at være aktive medborgere i fremtidens multikulturelle samfund.

Det betyder, at vi har elever, der ud fra egne forudsætninger opnår:

•      høje faglige, sociale og interkulturelle kompetencer

•      kommunikative og empatiske evner

•      sund livsstil

•      brugbare resultater

•      handlekompetence

•      empowerment

Skolens læringsmiljøer sikrer børns ret til at udfolde egne faglige, personlige og relationelle potentialer

Sølystskolen har i en årrække fokuseret på sprogbaseret undervisning. Skolen har gennem flere år uddannet spydspidser indenfor området i samarbejde med Videnscenteret. Der er generelt et højt fagligt ambitionsniveau, hvilket også give sig udtryk i, at skolen formår at løfte elevernes faglige niveau.

Vi kan konstatere, at Sølystskolen formår at løfte eleverne fagligt. Ved skolestart modtager vi en stigende andel af elever, der har behov for en særlig eller fokuseret indsats. Vi ligger således langt over kommunens gennemsnit. Trods det lykkes det at støtte eleverne til at præstere på niveau med det kommunale gennemsnit ved afgangsprøverne.

Vi har i skolens AKT-team fokus på forebyggende indsatser omkring enkelte elever i klassen eller grupper af elever. Vi har et ønske om at kunne blive mere fleksible i vores tilrettelæggelse af indsatser og i vores opbygning af en skoledag for enkelte grupper af elever. Dette med henblik på at skabe læringsmiljøer, som kan ramme mere bredt.

Skolens læringsmiljøer sikrer børns ret til at indgå i fællesskaber

Trivselsmålingen viser, at vores elever generelt er glade for deres klasse og for deres lærere. I tematiseringerne over det samlede billede af elevernes trivsel ligger vi på det kommunale niveau eller bedre.

Vi skal naturligvis altid være opmærksomme på, at der er elever, der svarer, at de ikke er glade for klassen og at de føler sig alene. Eftersom vi gennemgår alle årgange systematisk, går vi nærmere i detaljen omkring de gruppedynamikker, der er på spil.

På 0.-4. årgang arbejder vi med Trivsel på Tværs og har derved skabt en systematik, der bevirker at vi to gange om året laver en vurdering af, hvordan den enkelte elev trives. Dette med henblik på at kunne lave en tidlig forebyggende indsats. Dette er en videreførsel af det arbejde, som foregår i daginstitutionerne.

Også i de ældste klasser arbejdes der med klasse- og årgangsfællesskaber, som udgangspunkt for både trivsel og læring.

Sølystskolen arbejder med forpligtende fællesskaber på mange områder. Vi forsøger at ansvarliggøre ældre elever overfor de yngre gennem fælles projekter og fælles arrangementer. Vi holder fællessamlinger på flere af de ældste årgange og i såvel indskoling som mellemtrin har vi morgensang, som uden tvivl giver eleverne en samhørighed på tværs af klasser.

Sølystskolen er i gang med at opbygge traditioner, som også er med til at skabe følelsen af, at vi er en del af et større fællesskab.