Indskolingen - Team ZOO og team 1

Team Zoo og team 1 - indskolingen i Det Blå Hus

Hele indskolingen i Det Blå Hus arbejder meget sammen, så børnene har mulighed for forskellige legerelationer. Indskolingen består af tre hold, Tigre, Løver og Geparder. På holdene er der spredt aldersfordeling.

Dagens og ugens program er en vekselvirkning mellem fælles faglige aktiviteter, individuelle opgaver og fysisk aktivitet. Bl.a. er der idræt og svømning en gang om ugen.

Morgenrutinen er bygget op om den samme struktur, hvor eleverne øves i dato, ugedag, måned, årstider samt dagens program. Som oftest er der faglig opgave inden den første fysiske aktivitet sættes i gang.

Til hver uge ligger der en ugeplan på AULA, så elever og forældre kan forberede sig på den kommende uge.

Dagen er struktureret og eleverne kender dagsordenen på forhånd. I løbet af dagen er der faglige forløb, med fokus på at lære bogstaverne, begynderlæsning, tal, at lytte aktivt og bruge talesproget (dialogisk læsning) samt at sidde og arbejde individuelt i en fagbog.

Der er to store pauser i løbet af dagen, hvor der spises, leges og laves andre aktiviteter.

Generelt er dagen en vekselvirkning mellem faglig læring og leg.

Vores fordybelsesdage er de dage, som sjældent ligner hinanden. Her prioriterer vi at ud af huset. Det kunne være tur på Aqua, Silkeborg Museum eller lignende.

Allerede i indskolingen begynder eleverne at arbejde med kompenserende IT, som bl.a. kan hjælpe eleverne med oplæsning og begynderlæsning