Pædagogisk grundlag, Det Blå Hus

I arbejdet med vores elever tager vi udgangspunkt i den anerkendende til-gang, som er beskrevet i Silkeborg Kommunes Mindset. Vores udgangspunkt er, at alle elever har noget, de er gode til. Det er vores opgave at finde det frem, at styrke det, så eleven igen opnår selvværd og tro på, at det godt kan.

Når vi danner hold ønsker vi i første omgang at sikre nogle gode og trygge rammer for den enkelte elev. Eleven skal være del af et socialt fællesskab.

Undervisningen er tilpasset den enkelte elevs faglige niveau og udfordringerne skal være i nærmeste udviklingszone. Undervisningen vil være individuelt tilpasset.

Undervisningen gør brug af computeren som kompenserende redskab.

Undervisningen bygger på korte beskeder, gentagelser og megen brug af visuelle materialer (billeder, film).

For os er det vigtigt, at eleven udvikler en accept af sine vanskeligheder, at de arbejder konstruktivt med dem og ser på mulighederne frem for begrænsningerne.

Bliver eleverne i stand til at gå til afgangsprøver efter 9.kl. i dele af folkeskolernes afgangsprøver, vil det være en mulighed.