Udskoling - Team Ung

Team Ung

Vi arbejder i team ung løbende på at forberede vores elever på det liv, der kommer efter endt skolegang. Vores elevgruppe er meget mangfoldig, og derfor er der store individuelle forskelle på, hvor langt hver enkelt elev fagligt og socialt kan nå.

I tæt samarbejde med eleven selv, forældrene, uu-vejlederen og vi voksne, der dagligt har kontakten med den unge, arbejdes der på at gøre eleven til et livsdueligt ungt menneske, der kan begå sig socialt og fagligt nå så langt som muligt.

Vi starter dagen med en lille gåtur rundt om en nærliggende sø. Her tuner eleverne stille og roligt ind på at skoledagen starter og kan få talt med en voksen, hvis der er behov for det. Derefter læsning, hvor eleverne både læser selvstændigt og højt for en voksen. Oftest er der opgaver til bøgerne, som eleverne arbejder med bagefter.

Dansk

Dansktimerne er lagt i en fast rytme for at skabe let genkendelighed i løbet af ugen. Selv om vi er flere klasser i team ung, arbejder vi med fælles dansk emner, tilpasset vores elever. Dog oftest opdelt i mindre grupper, som ikke altid er klassevis. Grupperne kan være tænkt ud fra det faglige niveau eller den sociale gruppering.  Vi har i alle forløb et stort fokus på den sprogbaserede tilgang i undervisningen.

Et par gange om ugen arbejder eleverne med individuelle dansk opgaver, som er tilpasset den enkelte.

Alle elever opfordres til at læse hjemme. Lektier er individuelle og aftales med den enkelte elev og dennes voksne.

Matematik

I matematik arbejder vi i niveaudelte hold på tværs af klasserne.

Der arbejdes dels med fælles opgaver for hele holdet, dels med individuelle opgaver med udgangspunkt i elevernes faglige niveau. Der er mulighed for at bruge hjælpemidler som taltavler og lommeregner. Vi arbejder med Matematikplanen og matematikfessor i undervisningen.

Niveauet spænder vidt, og nogle år har vi enkelte elever, der formår at gå til eksamen i færdighedsregning.

Gul og grøn blok

Gul og grøn blok er emneorienteret undervisning inden for fagene biologi, historie, religion, geografi, kristendom og samfundsfag. Emner kan også omhandle seksualundervisning og erhvervsorientering.

Undervisningen foregår både fælles for hele teamet, i klassen og i mindre grupper. Vi tilstræber at komme ud af huset, når det giver mening i forhold til emnerne, så de unge kommer ud og får oplevelser og faglig viden så tæt på virkeligheden som muligt.

Engelsk

Vi har engelsk fordelt på fire hold efter niveau.

Idræt og bevægelse

Vi prioriterer bevægelse højt i team ung. Vi har ud over to timers idræt på skemaet tidligere haft tilbud om yoga. Vi har derudover svømning hver mandag. Det foregår i Nordvestbadet.

Valgfag

Eleverne har 2 timers valgfag om ugen. De unge er selv med til at komme med ønsker til, hvilke værksteder der skal tilbydes! Valgfagene har været KREA, IT, madlavning, glas, sport ude og inde, beton, sløjd, byløb, pop-art, geocaching, mountainbike o.a.

Fordybelsesdag

Hver onsdag har eleverne et fag hele dagen. Her er tid til ture ud af huset og mulighed for at komme omkring et emne både teoretisk og praktisk.

Frokostordning

Vi har tidligere haft fælles frokost i team ung en gang om ugen. Eleverne har her været med til indkøb, anretning og oprydning. Ordningen har primært været finansieret af skolen, men eleverne har bidraget, efter aftale med forældrene, på skift med lidt brød eller pålæg.

Grundet besparelser i kommunen har vi pt. ikke denne ordning.

Skolehjem samarbejde

Der laves ugeplan, hvor forældre og elever kan se, hvilke aktiviteter der vil komme for den pågældende uge. Alle forældre er gode til at benytte sig af den information, der her ligger for eleverne, og det opleves som værende et godt kommunikations-redskab for alle parter.

I Team Ung holder vi samtaler to gange årligt, efterår og forår. Samtalen tager udgangspunkt i elevens trivsel og faglige udvikling.

Har man som forældre eller lærer/pædagog behov for yderligere kontakt angående barnet, er dette naturligvis muligt.

I efteråret (9.- 10.klasse) er vores uu-vejleder Jeppe Petersen også deltagende til samtalen, for at vi også i fællesskab får kigget på, hvilke drømme eleven har for sin fremtid efter Sølystskolen. Der vil være en uu-vejleder tilknyttet den enkelte unge til han/hun bliver 25 år.

Lejrskole

Hvert år tager vi på lejrskole. Vi har bl.a været i København, Anholt og på togt med Fulton med de unge mennesker.