Uddannelsesplan 2. praktik - Social- og specialpædagogik
|
Område 3: Relation og kommunikation – 2. praktikperiode.
Området retter sig mod pædagogens relationer, professionelle kommunikation og pædagogiske aktiviteter og midler i pædagogisk praksis.
|
Kompetencemål: Den studerende kan kommunikere professionelt i relation til målgruppen og kolleger og kan på den baggrund gennemføre pædagogiske aktiviteter på et etisk forsvarligt grundlag.
|
Vidensmål: Den studerende har viden om
|
Færdighedsmål: Den studerende kan
|
Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?
(fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerene? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?)
|
kommunikationsformer og relationsdannelse, herunder om den professionelle samtale,
|
kommunikere professionelt, etablere og indgå i professionelle relationer til mennesker i udsatte positioner,
|
Iht. den professionelle samtale, så har vi et ugentligt teammøde hvor både lærere og pædagoger er repræsenteret. Derudover har pædagogerne et ugentlig møde.
Iht. relationsdannelse, deltager den studerende, ud over timer om eftermiddagen i Klub eller Sfo, en del i undervisningen. Der er desuden frikvartersopgaver, hvor vi organiserer forskellige aktiviteter for børnene.
I Klub og SFO regi, foregår er lidt friere rammer. Her er bedre tid til at kunne fordybe sig i de enkelte børn.
|
professionsetik og pædagogiske værdier,
|
analysere og vurdere etik, magt og ligeværd i sin egen og andres tilgang til det enkelte menneske og til fællesskaber,
|
Sølystskolens Inklusionscenter er et tilbud under folkeskolelovens § 3 stk. 2 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887
Pædagogerne er organiseret under BUPL. Det betyder at vi arbejder med BUPLs etiske grundlag
jf: https://bupl.dk/artikel/etik-paedagogisk-praksis-debat/
https://bupl.dk/wp-content/uploads/2015/03/etisk-raad-etisk-i-paed-praksis_debat-18.pdf
I den ugentlige vejledning vil der være rig mulighed for at tale og reflektere over de evt. opståede dilemmaer dagen måtte frembringe.
|
konflikt- og voldsforebyggelse, konfliktnedtrapning og udadreagerende adfærd,
|
vurdere konflikter, forebygge og håndtere konflikter samt evaluere indgreb i konflikt- og voldsepisoder,
|
Vi taler løbende om det til vejledning og til vores Teammøder. Derudover har vi med jævne mellemrum supervision med en psykolog fra PPL.
En af de vigtigste værktøjer vi bruger er anerkendelse og low-arousal
|
bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning i den socialpædagogiske praksis og
|
tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn, unge og voksnes kreativitet og perspektiv og
|
Den studerende har mulighed for at tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske og læringsmæssige aktiviteter sammen med lærere og pædagoger i undervisningsdelen og i fritidsdelen. Der er også mulighed for at den studerende selv tilrettelægger, gennemfører og evaluerer mindre pædagogiske aktiviteter med støtte og opbakning fra pædagoger og lærere.
Aktiviteter kan foregå klassevis, i små grupper eller med enkelte børn.
|
hjælpemidler og professionsteknologier i et lærings- og udviklingsperspektiv.
|
vurdere og anvende hjælpemidler og professionsteknologier i samarbejde med mennesker med særlige behov med henblik på at understøtte udvikling og læring.
|
Vi arbejder med time-timer og pictogrammer ud fra konceptet Forventningsbaseret Klasseledelse, såvel i undervisnings- og fritidsdelen.
jf: https://forventningsbaseret-klasseledelse.dk/
|
Angivelse af relevant litteratur:
|
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)
Bøger:
Bo Hejlskov Elvén: “Kort og godt om konflikter og low arousal”
Rikke Smedegaard Hansen: “Ida er pisseprovokerende - en bog om følelser i pædagogisk arbejde” Kap 4
Jan Tønnesvang: “Lærerens møde med eleven” (Ligger på Skolens drev)
Benedicte Madsen: “Kommunikation og konflikter i skolens relationer” (Ligger på skolens drev)
Alrø og Kristiansen: “Kommunikation som opbygning af relationer og læringsrum” (Ligger på skolens drev)
Edith Montgomery: “Flygtningebørn i skolen” Kap 2 : “traumer, forældreskab og intervention” (Ligger på skolens drev)
https://drive.google.com/drive/folders/1sM4EfrPZAnPDEDHSsbRRJIIMZtvMk18v
|
Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden
|
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)
Der evalueres kontinuerligt gennem hele praktikken dog minimum en gang om ugen til vejledning. Inden statusmødet med Via, udfylder vejleder statusskemaet for praktikken og gennemgår det med den studerende.
|
Organisering af vejledning:
a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?:
b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning?
c) Hvordan inddrages den studerendes portfolio i vejledningsprocessen?
|
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)
a)
Hvad tænker vi er vigtigt den studerende kommer igennem i praktikken hos os?
Gennemgang af….
b)
Der gives en ugentlig skemalagt vejledningstime med praktikvejleder, der er pædagog.
Desuden ca 5 vejledningstimer med vejleder, der er lærer, efter aftale.
Den studerende deltager desuden i teammøder i både skole og fritidsdel.
Der gives passende forberedelsestid til brug for forberedelse af pædagogiske aktiviteter, alene eller sammen med kolleger.
c)
|
Institutionen som praktiksted:
Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger?
|
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)
Det forventes af den studerende, at:
- vedkommende har sat sig ind i elevgruppen inden praktik-start gennem skolens hjemmeside: https://soelystskolen.aula.dk/
- vedkommende er engageret og åben for udfordringer og for at lære.
- vedkommende beder om hjælp, hvis der er udfordringer i praktikken.
- Stiller spørgsmål og kommer med input.
|
Den studerendes arbejdsplan:
|
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)
Arbejdstiden ligger primært i tidsrummet 8 til 16. Der er dog aftenåbent i Klubben ca 3 ud af 4 tirsdag aftener, hvor den studerende er på arbejde indtil kl 19.30.
Der er desuden enkelte arbejdsdage, der ligger ud over skolens åbningsdage. (feriepasning)
Der udleveres skema 4 uger før opstart.
|
Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution
(herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet)
|
Inden opstart aftaler den studerende en dag til forbesøg og mødes med sin kommende vejleder.
Ved bekymringer/problemer i praktikforløbet afholdes samtale mellem den studerende, praktikvejleder og pædagogisk leder. Den studerendes praktiklærer på VIA kontaktes, såfremt bekymringer/problemer ikke kan løses umiddelbart.
Der forventes åbenhed omkring bekymringer/problemer/udfordringer mellem skolen, den studerende og VIA.
Det er vigtigt for os at problemer og konflikter håndteres, når de opstår.
Det er vores mål at praktikken bliver en god oplevelse, både for den studerende, vores børn, medarbejdere og skolen som helhed
|