Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Praktikbeskrivelse pædagogstuderende

 

PRAKTIKBESKRIVELSE

jf. Bekendtgørelse nr. 354 af 07/04/2017 om uddannelse til professionsbachelor som pædagog.

Gældende fra:

Beskrivelse af praktikstedet:

Institutionens navn:

Adresse:

Postnr. og By:

Tlf.nr.:

Institutionens E-mail:

Hjemmeside adr.: 

Institutionsleder:

Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen:

Kommunal: X

Privat: 

Regional:

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Sølystskolens Inklusionscenter Det Blå Hus

 

Gran alle 20

 

8600 Silkeborg

 

89702700

 

solystskolen@silkeborg.dk

 

https://soelystskolen.aula.dk/

 

Helle Vammen, Skoleleder

Rene Haman-Boreriths, Pædagogisk leder

 

Ralf Peters, Praktikvejleder

Rene Haman-Boreriths, Pædagogisk leder

Institutionstype/
foranstaltning

  1. Antal børn/unge /voksne
  2. Aldersgruppe 
  3. Antal stuer / afdelinger
  4. Åbningstid

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

a) 

Inklusionscenteret Det Blå Hus er et af Silkeborg Kommunes to undervisningstilbud til børn med svære generelle indlæringsvanskeligheder. 

Vi har for tiden ca. 80 elever fordelt på alle klassetrin. Vi har i alt 11 klasser med 6-9 elever i hver.

 

b) 

Det Blå Hus har egen SFO og Klub, der benyttes af en stor del af børnene. Primært fra 0. til 7. klassetrin.

 

c)

Det Blå Hus er en samlet afdeling, der rummer tre teams: indskoling, mellemtrin og udskoling. Derudover er pædagogteamet inddelt i SFO-og Klubteams.

 

d)

Skole og SFO/Klub har åbent fra kl. 8 til 17 (klub 16). Klubben har desuden 3 aftener om måneden, hvor der er aftenåbent til kl. 19.30



 

Institutionens formål 

jf. lovgrundlag.

(Skemaet

Lovgrundlaget for Det Blå Hus er Folkeskoleloven:

 

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1396

 

I arbejdet med vores elever tager vi udgangspunkt i den anerkendende tilgang, som er beskrevet i Silkeborg Kommunes Mindset for Inklusion:

 

https://silkeborg.dk/~/media/Borger/Boern-Skole-og-Familie/Om-Kommunen/Politikker-og-strategier/3018_MINDSET_web.pdf?la=da

 

Vores udgangspunkt er, at alle elever har noget, de er gode til. Det er vores opgave at finde det frem, at styrke det, så eleven igen opnår selvværd og tro på, at det godt kan.

Klubben drives under lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven):§65

 

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/748#idfb8b7817-3933-4a35-ad28-a38ff3b5132f tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Karakteristik af brugergruppen:

Beskrivelse af den / de aktuelle børne- / bruger/borgergruppe.

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Inklusionscenteret er Silkeborg Kommunes undervisningstilbud til børn med svære generelle indlæringsvanskeligheder.

 

At have indlæringsvanskeligheder betyder, at eleven har svært ved at lære. Generelle indlæringsvanskeligheder betyder, at eleven har svært ved at lære på flere forskellige områder. Det vil typisk have svært ved at lære i alle fag.

 

Noget af det der kendetegner elever med generelle indlæringsvanskeligheder er at:

 

  • de har brug for mange gentagelser
  • de har svært ved at huske det indlærte
  • de har brug for længere tid til at lære
  • de har svært ved at forstå abstrakte enheder (tal og bogstaver)
  • de har ofte sproglige vanskeligheder i forhold til abstrakte begreber
  • de har en svagt fungerende arbejdshukommelse
  • de fungerer ofte på et niveau under deres alderstrin

 

Disse udfordringer betyder, at mange af eleverne har et meget lavt selvværd, når de kommer til ”Det Blå Hus”, da de har oplevet mange nederlag i deres tidligere institutions – og skoleliv. Mange er som følge af deres udfordringer blevet isoleret socialt.

Vi modtager elever på alle klassetrin fra 0.-10 klasse.

 

Knasten - SFO-tilbud i Det Blå Hus: 

 

I Knasten er børnene/de unge mellem 6 og 10 år.

 

Klub 2 - Klubtilbud i Det Blå Hus:

 

I klub 2 er børnene/de unge mellem 10 og 16/17 år. De kan gøre brug af tilbuddet fra det fyldte 10. år og frem til de forlader skolen. 

Arbejdsmetoder:

Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis og teoretiske og metodiske grundlag (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål)

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Det Blå Hus

 

Se skolens hjemmeside - særligt under fanen “Inklusionscenter”

 

https://soelystskolen.aula.dk/




 

Klub 2

 

Vi arbejder socialt, kulturelt og sprogligt med børnene i et nærværende og anerkendende miljø.

- Kreative projekter

- Hallen - forskellige boldspil

- Film / BIO

- Udeliv – natur og leg

Vi er altid åben for nye projekter

Derudover tilbyder vi forskellige projekter, events, fællesspisning og ture ud af huset.




 

Ansatte 

(pædagogiske faggrupper, andre faggrupper)

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Pædagoger, Lærer, Støttepersoner/medhjælpere



 

Praktikvejlederens kvalifikationer:











 
 

Pædagogisk grunduddannelse:

 

PD modul i praktikvejledning:

 

Diplomuddannelse 

 

Andet/ andre uddannelser:

 

Navne: Ralf Peters

Tværprofessionelt samarbejde in- og eksternt

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Vi har et tværfagligt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Der arbejdes tæt sammen mellem skole, SFO, Klub. Ugentlige teammøder, hvor alle medarbejdere omkring eleverne i teamet samles.

Derudover indgår der samarbejde mellem sagsbehandlere, familiebehandlere, psykologer, AKT, fysioterapeuter, skolens sundhedsplejersker m.fl.

Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse:

 

Den studerende indgår i et interkulturelt miljø med mange 2-sprogede børn samt børn med særlige behov/udfordringer.

Den studerende skal være forberedt på at kunne deltage i vanskelige pædagogiske problematikker.

Arbejdsforhold

Forventes den studerende at arbejde alene?

Ved bekræftelse: hvor meget og hvordan?

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Vi forventer en stigende grad af selvstændighed hen over praktikperioden. Vi støtter op omkring den studerende, således at både børnene og den studerende selv, er trygge i relationen.  

Det kan forekomme, at den studerende kommer til at stå alene med en gruppe børn.

Vi forventer, at den studerende indgår i det pædagogiske arbejde i samarbejde med de øvrige ansatte. Herunder at den studerende deltager i den pædagogiske praksis.

Den studerende har et fast punkt på dagsorden til vores pædagog-teammøder. Det forventes at den studerende tager relevante emner op til fælles pædagogisk dialogisk samtale og refleksion.

Den studerende får rum og tid til at være studerende, at være i fordybelse og refleksion med de pædagogiske projekter der skal søsættes og arbejdes med.

Øvrige oplysninger

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

 

 

Uddannelsesplan 

Praktikstedet skal jf. bekendtgørelsen §9 stk. 2 udfærdige Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af relevant litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen.

Specialiseringsmuligheder:

Hvilke specialiseringsmuligheder kan praktikstedet tilbyde? (Sæt X - Nogle praktiksteder, kan tilbyde flere specialiseringsmuligheder. Vi opfordrer til, at praktikstedet angiver primær og evt. sekundær specialiseringsmulighed. Den primære specialiserings kompetenceområder for 2. og 3. praktik skal præsenteres i uddannelsesplanen.  Praktikstedet kan præsentere det sekundære specialiseringsområde på samme måde)

                                                                              Primær:                    Sekundær:

  • Dagtilbudspædagogik                                                                                                                                  
 
  • Skole- og fritidspædagogik                                                                                                  
 
  • Social- og specialpædagogik                                                                     

Valgfagsområder:

Følgende emneområder er valgfag for de studerende i løbet af uddannelsen. 

Hvilke af disse emneområder kan ses i det daglige arbejde i institutionen?

                                                       

1) Kreative udtryksformer.

2) Natur og udeliv.

3) Sundhedsfremme og bevægelse.

4) Medier og digital kultur.

5) Kulturprojekter og kulturelt iværksætteri.Billede fjernet.

6) Social innovation og entreprenørskab.

7) Kulturmøde og interkulturalitet.

 

Uddannelsesplan 1. Praktik (Grundfagligheden)

Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.

Vidensmål: Den studerende har viden om

 

Færdighedsmål: Den studerende kan

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

(fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerene? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?)

praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver,

anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde,


 

målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter,

målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder,



 

evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer og

dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og



 

såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima.

anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.



 

Angivelse af relevant litteratur: 

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden 

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Organisering af vejledning:

a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?:

b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning?

c) Hvordan inddrages den studerendes portfolio i vejledningsprocessen?

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

a)

 

b)

 

c)

Den studerendes arbejdsplan:

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

(herunder en kort beskrivelse af hvordan institutionen forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet)

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

 

 

Uddannelsesplan 2. praktik - Social- og specialpædagogik

Område 3: Relation og kommunikation – 2. praktikperiode.

Området retter sig mod pædagogens relationer, professionelle kommunikation og pædagogiske aktiviteter og midler i pædagogisk praksis.

Kompetencemål: Den studerende kan kommunikere professionelt i relation til målgruppen og kolleger og kan på den baggrund gennemføre pædagogiske aktiviteter på et etisk forsvarligt grundlag.

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

(fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerene? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?)

kommunikationsformer og relationsdannelse, herunder om den professionelle samtale,

kommunikere professionelt, etablere og indgå i professionelle relationer til mennesker i udsatte positioner,

Iht. den professionelle samtale, så har vi et ugentligt teammøde hvor både lærere og pædagoger er repræsenteret. Derudover har pædagogerne et ugentlig møde.

Iht. relationsdannelse, deltager den studerende, ud over timer om eftermiddagen i Klub eller Sfo, en del i undervisningen. Der er desuden frikvartersopgaver, hvor vi organiserer forskellige aktiviteter for børnene. 

I Klub og SFO regi, foregår er lidt friere rammer. Her er bedre tid til at kunne fordybe sig i de enkelte børn.

professionsetik og pædagogiske værdier,

analysere og vurdere etik, magt og ligeværd i sin egen og andres tilgang til det enkelte menneske og til fællesskaber,

Sølystskolens Inklusionscenter er et tilbud under folkeskolelovens § 3 stk. 2 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887

Pædagogerne er organiseret under BUPL. Det betyder at vi arbejder med BUPLs etiske grundlag

jf: https://bupl.dk/artikel/etik-paedagogisk-praksis-debat/ 

https://bupl.dk/wp-content/uploads/2015/03/etisk-raad-etisk-i-paed-praksis_debat-18.pdf

I den ugentlige vejledning vil der være rig mulighed for at tale og reflektere over de evt. opståede dilemmaer dagen måtte frembringe.

konflikt- og voldsforebyggelse, konfliktnedtrapning og udadreagerende adfærd,

vurdere konflikter, forebygge og håndtere konflikter samt evaluere indgreb i konflikt- og voldsepisoder,

Vi taler løbende om det til vejledning og til vores Teammøder. Derudover har vi med jævne mellemrum supervision med en psykolog fra PPL.

En af de vigtigste værktøjer vi bruger er anerkendelse og low-arousal

bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning i den socialpædagogiske praksis og

tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn, unge og voksnes kreativitet og perspektiv og

Den studerende har mulighed for at tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske og læringsmæssige aktiviteter sammen med lærere og pædagoger i undervisningsdelen og i fritidsdelen. Der er også mulighed for at den studerende selv tilrettelægger, gennemfører og evaluerer mindre pædagogiske aktiviteter med støtte og opbakning fra pædagoger og lærere.

Aktiviteter kan foregå klassevis, i små grupper eller med enkelte børn. 

hjælpemidler og professionsteknologier i et lærings- og udviklingsperspektiv.

vurdere og anvende hjælpemidler og professionsteknologier i samarbejde med mennesker med særlige behov med henblik på at understøtte udvikling og læring.

Vi arbejder med time-timer og pictogrammer ud  fra konceptet Forventningsbaseret Klasseledelse, såvel i undervisnings- og fritidsdelen.

jf: https://forventningsbaseret-klasseledelse.dk/

Angivelse af relevant litteratur: 

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Bøger:

Bo Hejlskov Elvén: “Kort og godt om konflikter og low arousal”

Rikke Smedegaard Hansen: “Ida er pisseprovokerende - en bog om følelser i pædagogisk arbejde” Kap 4

Jan Tønnesvang: “Lærerens møde med eleven” (Ligger på Skolens drev)

Benedicte Madsen: “Kommunikation og konflikter i skolens relationer” (Ligger på skolens drev)

Alrø og Kristiansen: “Kommunikation som opbygning af relationer og læringsrum” (Ligger på skolens drev)

Edith Montgomery: “Flygtningebørn i skolen” Kap 2 : “traumer, forældreskab og intervention” (Ligger på skolens drev)

https://drive.google.com/drive/folders/1sM4EfrPZAnPDEDHSsbRRJIIMZtvMk18v


 

Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden 

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Der evalueres kontinuerligt gennem hele praktikken dog minimum en gang om ugen til vejledning. Inden statusmødet med Via, udfylder vejleder statusskemaet for praktikken og gennemgår det med den studerende.

Organisering af vejledning:

a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?:

b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning?

c) Hvordan inddrages den studerendes portfolio i vejledningsprocessen?

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

a) 

Hvad tænker vi er vigtigt den studerende kommer igennem i praktikken hos os?

Gennemgang af….

 

b)

Der gives en ugentlig skemalagt vejledningstime med praktikvejleder, der er pædagog.

Desuden ca 5 vejledningstimer med vejleder, der er lærer, efter aftale.

Den studerende deltager desuden i teammøder i både skole og fritidsdel. 

Der gives passende forberedelsestid til brug for forberedelse af pædagogiske aktiviteter, alene eller sammen med kolleger.

 

c)

Institutionen som praktiksted:

Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger?

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Det forventes af den studerende, at:

  • vedkommende har sat sig ind i elevgruppen inden praktik-start gennem skolens hjemmeside: https://soelystskolen.aula.dk/
  • vedkommende er engageret og åben for udfordringer og for at lære.
  • vedkommende beder om hjælp, hvis der er udfordringer i praktikken.
  • Stiller spørgsmål og kommer med input.

Den studerendes arbejdsplan:

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Arbejdstiden ligger primært i tidsrummet 8 til 16. Der er dog aftenåbent i Klubben ca 3 ud af 4 tirsdag aftener, hvor den studerende er på arbejde indtil kl 19.30.

Der er desuden enkelte arbejdsdage, der ligger ud over skolens åbningsdage. (feriepasning)

Der udleveres skema 4 uger før opstart.


 

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

(herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet)

Inden opstart aftaler den studerende en dag til forbesøg og mødes med sin kommende vejleder.

Ved bekymringer/problemer i praktikforløbet afholdes samtale mellem den studerende, praktikvejleder og pædagogisk leder. Den studerendes praktiklærer på VIA kontaktes, såfremt bekymringer/problemer ikke kan løses umiddelbart.

Der forventes åbenhed omkring bekymringer/problemer/udfordringer mellem skolen, den studerende og VIA. 

Det er vigtigt for os at problemer og konflikter håndteres, når de opstår.

Det er vores mål at praktikken bliver en god oplevelse, både for den studerende, vores børn, medarbejdere og skolen som helhed

 

Uddannelsesplan 3. praktik - Social- og specialpædagogik

Område 4: Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode.

Området retter sig mod samarbejdsrelationer i og udvikling af social- og specialpædagogisk praksis i samspil med målgrupperne.

Kompetencemål: Den studerende kan gennem udvikling af pædagogisk praksis understøtte de tre målgruppers lærings-, udviklings- og omsorgsbehov og perspektiver i samarbejde med relevante aktører.

Vidensmål: studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

(fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerene? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?)

Den institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer for social- og specialpædagogiske indsatser

agere professionelt inden for de givne institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer,

Gennem det daglige arbejde samt deltagelse i:

- team- og afdelingsmøder, 

- netværksmøder vedr elever samt 

- aktuelle pædagogiske udviklingsforløb

forskellige social- og specialpædagogiske tilgange og metoder,

foretage en faglig vurdering af de metoder, som anvendes på praktikstedet,

Den studerendes faglige vurdering af vores pædagogiske metoder drøftes på vejledningsmøder samt løbende i dagligdagen.

Den studerende deltager i den pædagogiske hverdag samt i planlægningen af denne på teammøder mm.

Den studerende opfordres til at være nysgerrig og spørgende omkring vores pædagogik. Vi lytter gerne til ideer og forslag.

Den studerende har mulighed for at afprøve sig pædagogisk gennem deltagelse - eller ved selv at gennemføre mindre forløb med erfarne kolleger som sparringspartnere.

tilgrænsende fagligheder og rammerne for tværprofessionelt samarbejde,

indgå i tværprofessionelt samarbejde om løsningen af konkrete opgaver og/eller problemstillinger,

Vi har en del tværprofessionelle samarbejdspartnere i Det Blå Hus. Den studerende deltager naturligt i dette samarbejde. Dette kan foregår på netværksmøder, teammøder med sparring samt i den daglige praksis. 

opgave- og ansvarsfordeling mellem målgrupperne, professionelle, frivillige og pårørende,

redegøre for egen faglighed, opgaver og ansvar i et mangefacetteret samarbejde,

Den studerende inddrages i vores daglige praksis samt drøftelser af disse.

Den studerende arbejder med at redegøre for egen faglighed, opgaver og ansvar i vejledningstimerne samt i de pædagogiske drøftelser i hverdagen.

forandringsprocesser og innovation,

deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag,

Den studerende deltager i vores faglige udvikling på samme måde som øvrige medarbejdere.

Der er mulighed for drøftelse på vejledningstimerne

didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og

sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og

Den studerende introduceres til dette på vejledningstimerne. Den Studerende deltager det daglige arbejde omkring dette.

førstehjælp.

udføre grundlæggende førstehjælp.

 

Angivelse af relevant litteratur: 

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Jf 2. praktik

   

Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden 

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Jf 2. praktik


 

Organisering af vejledning:

a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?:

b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning?

c) Hvordan inddrages den studerendes portfolio i vejledningsprocessen?

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Jf 2. praktik

 

a)

 

b)

 

c)

Institutionen som praktiksted:

Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger?

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Jf 2. praktik

Den studerendes arbejdsplan:

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Jf 2. praktik

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

(herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet)

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Jf 2. praktik

 

Uddannelsesplan 4. praktik - Bachelorprojektet 

Område: Bachelorprojektet, herunder 4. praktikperiode.

Bachelorprojektet udspringer af den studerendes specialiseringsområde. Bachelorprojektet og den tilhørende bachelorpraktik tager udgangspunkt i en professionsrelevant problemstilling.

Bachelorprojektets problemformulering danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, identifikation af udviklingsmuligheder og perspektivering af praksis.

Kompetencemål: Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger.

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

virkefelter for den pædagogiske profession,

identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter,

pædagogfaglig udvikling og innovation,

identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis,

pædagogens professionsfaglighed og professionsetik,

formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft,

følgende forholds indflydelse på den valgte problemstilling:

-Kulturelle og sociale.

-Institutionelle og organisatoriske.

-Historiske, samfundsmæssige og internationale,

inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte problemstilling,

nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for den valgte problemstilling,

inddrage viden og forskning i en faglig argumentation,

empiriske undersøgelsesmetoder samt deres muligheder og begrænsninger og

vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri og

opgaveskrivning og faglig formidling.

formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt.

Institutionens udviklings- og innovationsfelter:

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)


 

Institutionens rammer for empiriindsamling:

(Herunder tilladelser til f.eks. fotografering, videooptagelse mv.)

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)

Kontaktperson for den studerende

(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)