Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Praktikstedsbeskrivelse Sølystskolens SFO.

Indhold

•    Struktur og organisering.
•    Vision, læringsforståelse, børnesyn, værdier og mål.
•    Pædagogisk arbejde.
•    Praktikansvar og vejledning.
•    Praktiske forhold.
•    Praktik i Sølystskolens SFO.
•    Mål for praktikken.
 

Praktik beskrivelse

Praktikstedsbeskrivelse og Uddannelsesplan for studerende i Sølystskolens SFO

Sølystskolen er en kommunal folkeskole, hvor SFO’en er en integreret del.
I Sølystskolens SFO tilbyder vi et studiemiljø, hvor du som studerende under eget ansvar har vide grænser for at afprøve din viden og dine færdigheder - vi lægger stor vægt på dit eget initiativ. 
Vi tilbyder et studiemiljø, hvor du er tilknyttet én afdeling med én vejleder, som varetager den daglige kontakt og den ugentlige vejledning. Derudover vil du have rige muligheder for at interessere dig for, hvad der i øvrigt foregår i skolefritidsordningen - de øvrige pædagoger stiller sig til rådighed med vejledning, hvis du måtte ønske det. 
Som praktikvejleder får du: Marie Jochimsen, Telefon: 22614096
Din praktikvejleder er uddannet pædagog, og har været ansat i Sølystskolens SFO gennem en årrække.

I din praktikperiode bliver du tilknyttet afdelingen: SFO, almen afd. Telefon: 20523633
Du er også altid velkommen til at henvende dig til:  Skole og SFO-leder Helle Vammen.

Struktur og organisering 


Sølystskolens SFO er organiseret i 1 afdelinger. For hhv. 0.-1. kl., 2.- 3. kl. med en pædagogisk koordinator og en SFO- leder som også er indskolingsleder.
Vi tror på klassen som den bærende enhed, og har derfor valgt at organisere os med en pædagog i hver klasse – en klassepædagog. 
Klassepædagogen følger som udgangspunkt sin egen klasse, de første fire år børnene går i skolefritidsordningen fra 0.-3. kl. SFO’en. 
Sølystskolen er bygget i 1960´erne og sideløbende blevet udvidet og moderniseret. Skolen er  geografisk placeret tæt på sø og skov. 
Mellem skolens bygninger er der forskellige gårdmiljøer til leg og ophold, samt en stort legepladsareal og boldbaner/ og multibaner.
Sølyst skolen har en stor hal samt to gymnastiksale som SFO’en benytter. 
Familierne i skoledistriktet kommer både fra parcelhus kvarterer og fra familier med sociale vanskeligheder eller indvandrerbaggrund. Vi er derfor en skole der rummer diversitet. Skolen og SFO´en er optaget af sprogbaseret undervisning. 
Specialbørnene, der hovedsageligt kommer fra andre dele af Silkeborg Kommune, er enten enkeltintegrerede i en klasse eller del af en specialklasse. ” Det blå hus”. Her går de også i SFO. 
Udover ” det blå hus” har vi også modtager klasser. Modtager klasserne har lokaler i almen skolen og udsluses i alm. Klasserne når de er klar til dette. Børn der gå i modtagerklasser, bo ofte i andre skoledistrikter og kommer derfor med bus. De er en del af den almen SFO. 
SFO har åbent alle hverdage fra kl. 06.30-17.00. Den studerende skal kunne varetag arbejdstider ind for dette tidsrum. Der køre busser tæt på skolen. 
På skoledage fungerer det i praksis sådan, at der er morgenåbning fra kl. 06.30 – 8.15, og SFO-tid fra børnene har fri fra undervisning til kl. 17.00. 
Når undervisningsdelen holder ferie har SFO åbent i bestemte feriepasnings perioder. 
Der er altid tilknyttet to voksne i morgen SFO, og der serveres morgenmad indtil kl. ca. 7.30. Børnene går til undervisning kl. 8.10.

Vision, læringsforståelse, børnesyn, værdier og mål

Vision

Sølystskolen skal være en skole for ALLE børn i vores distrikt. En skole, hvor fagligheden er i top, hvor ambitionsniveauet er højt og hvor alle elever opnår de nødvendige kompetencer til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.
Skolen skal være kendt for at gøre en forskel med synlige resultater. Skolen skal medvirke til at give eleverne det bedst mulige fundament for, at de kan skabe sig et godt liv. Sølystskolens elever skal have tilegnet sig færdigheder og kundskaber til at være aktive medborgere i fremtidens multikulturelle samfund.

Børnesyn:
Vi betragter det enkelte barn som et unikt individ med sin helt egen personlighed, væremåde og potentiale. Vi mener, at barnet som udgangspunkt har en naturlig vilje til at udvikle sig og udfordre sin omverden. Betingelsen for det er dog, at barnet får opfyldt sine basale behov, pirret sin nysgerrighed og oplever et positivt og udfordrende samspil med sine omgivelser.

Værdier:
Arbejdet i Sølystskolens skolefritidsordning tager afsæt i nedenstående værdier. Det handler dels om Silkeborgs Kommunes fire værdier (Sammenhæng, dynamik, dialog og kvalitet), som vi har lavet vores lokale fortolkning af. Derudover har vi to yderligere værdier, som læner sig op ad skolens overordnede værdi. Tillid og respekt. 
1.    Tillid – Vi skal møde hinanden med tillid. 
2.    Respekt – vi anerkender forskelligheder.
3.    Engagement – den enkeltes indsats gør en forskel.
4.    Fællesskab – at have noget sammen med andre.
5.    Trivsel – en forudsætning for udvikling.

Læringsforståelse 

Sølystskolens SFO er en kommunal institution, og vi er derfor underlagt Silkeborgs Kommune overordnede fælles læringsforståelse. 
Børn lærer på alle tidspunkter og i alle sammenhænge.
Vision, læringsforståelse, børnesyn, værdier og mål.
Børn har forskellige måder at lære på vores indsats skal vurderes og evalueres med udgangspunkt i en fælles fastlæggelse af hvad børn og unge skal kunne på forskellige udviklings- og alderstrin.

Pædagogiske mål SFO-ens overordnede mål 


•    At det enkelte barn har et grundlæggende godt selvværd. At det enkelte barn har en oplevelse af at være en værdsat del af et fællesskab og oplever at have en særlig relation til mindst ét andet barn – en ven.
•    At alle børn oplever glæde, forventninger og udfordringer i fællesskabet, der giver mening og alsidig udvikling for den enkelte; kreativt, musisk, sprogligt og bevægelsesrelateret.
•    At det enkelte barn oplever forståelse for rammerne og ved hvor man kan gå hen og få hjælp og tryghed.  
•    At den enkelte forælder oplever en konstruktiv dialog og et forpligtende samarbejde.

Fokusområder I det pædagogiske arbejde


Fokusområdet i vores pædagogiske arbejde, er vores primære fokusområde børnenes sociale relationer, derudover har vi fire fokusområder, det er hhv. pædagogisk bevægelse, kreativitet, ude liv og sprog. 
I forhold til disse områder tænkes der meget bredt, således at viften af tilbud om aktiviteter favner alle børn. 
I det daglige arbejde med børnene har vi valgt forskellige pædagogiske arbejdsredskaber, som tjener til at skabe overblik og til at kvalificere et målrettet arbejde med det enkelte barn eller en børnegruppe. Fælles pædagogisk værdisæt som tager udgangspunkt i metodisk KRAP som skal anvendes på personalemøder. NEST anvendes i praksis, på daglig basis.

I SFO og klub på Sølystskolen arbejder vi ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret værdisæt, hvor KRAP danner rammen om det fagpædagogiske arbejde. Dette giver gode forudsætninger for at skabe rammer hvori alle børn og unges ressourcer bringes i spil og tilgodeses.
Vores pædagogiske målsætning er at gøre dette med afsæt i NEST, hvor positiv tydelig vejledning vil øge børnenes deltagelsesmuligheder, støtte op om deres ressourcer og give dem en overskuelig rammesætning for dagen.

Ydermere arbejder vi med metalliserings. Metallisering er en psykologisk teori, der beskriver, hvordan vi forstår og tolker andre menneskers adfærd. Metallisering handler om at kunne se verden fra et andet menneskes perspektiv, og forstå hvordan deres følelser og tanker påvirker deres handlinger.  Alle medarbejder på Sølyst skolen er undervist i metallisering.

Praktikvejlederen

Vejlederen til den enkelte studerende findes af ledelsesteamet, hvor opgaven og ressourcerne i de enkelte afdelinger tages i betragtning


Vi tager vejlederrollen alvorligt, erkender opgavens omfang og føler os som SFO ansvarlig. Vejlederen har evne til at støtte og udfordre den studerende. Vejlederen er opmærksom på egne læringspunkter, og bruger sine pædagogkolleger og leder som sparringspartner. 
Vi stiller krav om, at praktikvejlederen, er kvalificeret fagligt, pædagogisk og personligt. Vejlederen er i stand til at formidle såvel sin praksisviden som sin teoretiske viden. Vejlederen kan vise, hvordan refleksioner over den pædagogiske praksis kan medvirke til ændringer i handlekompetence og udvikling af kvaliteten i udøvelsen af faget. Vejlederen sikrer, at den studerende får tid og rum til at udføre sine handlinger i læresituationer, som er udfordrende, men ikke umulige. Vejlederen   skaber rum for samarbejde og med den studerende tilrettelægger selve praktikforløbet, herunder aftaler om arbejdstidsplanlægning, aftaler om ansvarsopgaver, aftaler om selvstændige aktiviteter og aktiviteter i samarbejde med det øvrige personale. Vejlederen sikrer, at vejledningen indgår systematisk i praktikperioden, og sikrer, at den studerende introduceres til AMIR.

Formålet med vejledningen er


•    At gøre den studerende fortrolig med praksisfeltet. at støtte den studerende i at tilegne sig og udvikle sin praksiskundskab, sin handlekompetence og faglige identitet. 
•    At støtte den studerende i tilrettelæggelse og bearbejdningen af såvel arbejds- som læreprocesser.
•    At støtte den studerende i at reflektere over sine handlinger og sætte ord på det.
•    At støtte og træne den studerende i at sætte ord og begreber på sin viden om praksis. 
•    At støtte den studerende i at integrere sine nye erfaringer, og dermed øge den viden han/hun i forvejen har. 
•    At hjælpe den studerende med at analysere praksis med de begreber og forståelsesmåder, han/ hun har fra teorien, så den studerende får en bedre praksisforståelse. 
•    Gennem evalueringsprocessen at forholde sig anerkendende, konstruktiv kritisk og vurderende til den studerendes handle- og refleksionskompetence.
Vejledningstimerne afholdes som udgangspunkt af 1 time pr uge.
Vi forventer, at praktikanten laver dagsorden og tager ansvar for indholdet i vejledningstimerne.

Praktiske forhold 


Arbejdstid §7 stk. 4: Den studerendes pligtige timetal på praktikstedet er i øvelsespraktikperioden gennemsnitlig 30 timer om ugen i 11 uger, og i hver af de lønnede praktikperioder gennemsnitlig 32,5 timer om ugen i 24 uger. (jf. Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som pædagog) I de lønnede praktikperioder aflønnes den studerende for 30 timer om ugen i de 26 uger praktikperioden strækker sig over. Arbejdstiden i de lønnede praktikker er 32,5 timer om ugen i 24 uger for at ”spare op” til to ugers praktikindkald på seminariet.
På Sølyst skolen er 1 og 2. lønnet studerende en del af feriepasning og der er derved sat 40 timer af til dette i årsnormen. 
Arbejdes plan udleveres ved praktik for besøg. Inden praktik start skal Sølyst skolen modtage en Staffe og børneattest. – Ydermere udleves en hovednøgle samt adgang til AULA. 
Vejledning er 1 time pr. uge, og er inkluderet i arbejdstiden. Tilknytning til afdelingen Den studerende er som udgangspunkt tilknyttet hele den afdeling, som vejlederen samt årgangs klasse.
Afhængig af hvor i uddannelsesforløbet den studerende er, og afhængig af den aktuelle situation i afdelingen, vil den studerende og vejlederen i samarbejde med den øvrige personalegruppe aftale, hvordan tilknytningen skal være i det aktuelle praktikforløb. 
Ved Sygdom kontaktes Udskolings leder Alan Holmgaard på SMS inden kl. 7:00 på 23602331. Dette gøres dagligt, indtil man ikke længere er syg. Man kontakter ligeledes pædagogiske koordinator, Marie Jochimsen på 22614096 samt praktikvejleder.